Fandom

Storczyki Wiki

Przędziorek chmielowiec

231stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zdjęcie przędziorka

Przędziorek 1.jpg

Przędziorek chmielowiec (Tetranychus urticae) jest to często występujący szkodnik na storczykach. Jego obecność na orchidei można rozpoznać po cienkiej pajęczynie pojawiającej się m.in. u nasady rośliny.

WyglądEdytuj

Przędziorki są to roztocza o żółtobrązowym kolorze, wielkości ok. 0,5mm. Samce są kształt romboidalnego, natomiast samice, większe od samców, mają kształt owalny. Zmieniają barwy, zależnie od pory roku. Zimą są koloru ceglasto-pomarańczowego, natomiast latem przybierają odcień żółto-zielony. Podczas szukania szkodników na storczyku warto wziąć lupę, ze względu na mały rozmiar tych roztoczy.

Przyczyny występowaniaEdytuj

Pojawienie się przędziorków najczęściej jest spowodowane zbyt niską wilgotnością oraz wysoką temperaturą. Częstym powodem jest też przyniesienie ich do domu razem z zakupioną rośliną, na której żerują. Dlatego też przed zakupem należy dokładniej obejrzeć liście i korzenie, nie kierując się wyłącznie urodą kwiatów.

ObjawyEdytuj

Objawami pojawienia się przędziorków chmielowców na storczyku są:

  • mozaikowate przebarwienia w odcieniu żółci na górnej stronie liścia,
  • pojawienie się cienkiej pajęczynki, najczęściej na spodzie liście, blisko podłoża,
  • wysychanie silnie zaatakowanych liści.

By sprawdzić obecność tego szkodnika na storczyku, można przetrzeć od spodu liście wilgotnym wacikiem. Jeśli są na nim zauważalne małe czerwone plamki, prawdopodobnie mamy do czynienia z przędziorkami.

ZwalczanieEdytuj

Przędziorki można zwalczać domowym sposobem, poprzez częste przecieranie liści wacikiem namoczonym w roztworze kilku kropli płynu do naczyń „Ludwik” oraz wody. Dobrym sposobem jest też stworzenie niesprzyjających warunków rozwoju roztoczy, czyli podniesienie wilgotności powietrza przy użyciu nawilżacza.

W pomieszczeniach w których przebywaja ludzie (biura, budynki uzyteczności publicznej, centra handlowe itp.) stosuje się ochronę biologiczną. Polega na wprowadzeniu naturalnych wrogów przedziorka - Phytoseiulus persimilis (np. preparat SPIDEX), Amblyseius californicus (SPICAL). Należy tylko pamiętać o podniesieniu wilgotności względnej powietrza. Ochrona biologiczna jets skuteczna i bezpieczna dla ludzi.

Można również stosować środki chemiczne specjalnie do tego przeznaczone, zgodnie z zaleceniami producenta, np.:

  • Provado Plus AE firmy Bayer
  • Talstar 100 EC 0,0

Więcej w Fandom

Losowa wiki